آخرین اخبار

یافته‌های جدید درباره شلیک به بیمارستان الاهلی غزه چه می‌گوید؟

تجزیه و تحلیل روی اسناد اسرائیلی‌ها درمورد روز حمله به بیمارستان غزه نشان می‌دهد ویدئوی موشکی که توسط طرف اسرائیلی و آمریکایی مورد استناد قرار گرفته موشکی را نشان می دهد که از اسرائیل به سمت غزه پرتاب شده و با فاصله دو مایل از بیمارستان در هوا منفجر شده است.

اشتراک گذاری
13 آبان 1402
کد مطلب : 9122

شلیک به بیمارستان الاهلی غزه

توازن/به گزارش رویداد۲۴؛ لیلا فرهادی: روزنامه نیویورک‌تایمز در با یک هفته تاخیر، تحلیل هفت تن از محققان خود را از وقایع روز حمله به بیمارستان غزه که به کشته شدن ۵۰۰ نفر منجر شد ارائه کرده است. این روزنامه نوشته ویدئویی که مورد استناد قرار گرفته نشان می‌دهد که پرتابه‌ای از آسمان تاریک غزه عبور می‌کند و در هوا منفجر می‌شود. چند ثانیه بعد انفجار دیگری روی زمین دیده می‌شود.

این فیلم تبدیل به سند اصلی شده که مقامات اسرائیلی و آمریکایی با استناد به آن مدعی شده‌اند یک موشک فلسطینی در آسمان دچار نقص فنی شده، به زمین سقوط کرده و باعث انفجاری مرگبار در بیمارستان الاهلی در شهر غزه شده است.

تجزیه و تحلیل ویدئوی شلیک به بیمارستان غزه

یک تجزیه و تحلیل بصری دقیق توسط نیویورک‌تایمز نشان می‌دهد که این کلیپ که توسط دوربین تلویزیونی الجزیره در شب ۱۷ اکتبر گرفته شده است، چیز دیگری را نشان می‌دهد و موشکی که در ویدئو دیده می‌شود به احتمال زیاد عامل انفجار در بیمارستان نبوده است. نیویورک تایمز به این نتیجه رسیده که موشکی که در تصویر دیده می شود  تقریباً دو مایل دورتر منفجر شده است.

البته روزنامه نیویورک‌تایمز گفته درباره اینکه واقعاً چه چیزی باعث انفجار بیمارستان عرب الاهلی شده یا چه کسی مسئول آن بوده به نتیجه‌ای نرسیده است، اما تحلیل نیویورک‌تایمز یکی از مهم‌ترین شواهدی را که مقامات اسرائیلی برای ادعای خود مورد استفاده قرار داده اند را با تردید روبه رو کرده است. نیویورک تایمز نوشته انفجار بیمارستان یکی از دلخراش‌ترین و بحث برانگیزترین حوادث بعد از آغاز جنگ در هفتم اکتبر است.

مقامات اسرائیلی و مبارزان فلسطینی دیگری را مسئول انفجار عرب الاهلی می‌دانند. فیلم‌های متعددی که توسط نیویورک‌تایمز جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل شده نشان می‌دهد که نیروهای فلسطینی دقایقی قبل از انفجار بیمارستان، ده‌ها راکت از جنوب غربی بیمارستان شلیک کرده‌اند و انفجار بیمارستان با شکست یکی از موشک‌ها همزمانی داشته است.

ویدئو‌هایی که توسط نیویورک تایمز تجزیع و تحلیل شده، توالی وقایع منتهی به انفجار در بیمارستان الاهلی را شرح می‌دهد

این فیلم همچنین نشان می‌دهد که بمباران اسرائیل در حال انجام بوده و دو انفجار در نزدیکی بیمارستان در عرض دو دقیقه پس از اصابت موشک‌ها هم دیده می‌شود. «سرگرد نیر دینار» سخنگوی ارتش اسرائیل به تایمز گفته که نیرو‌های نظامی اسرائیل در محدوده‌ای که بیمارستان را به خطر می‌اندازد، عملیات اجرا نمی‌کنند اما از بیان نزدیکترین فاصله‌ای عملیات آن‌ها صورت میگیرد، خودداری کرده است. یک هفته پس از فاجعه بیمارستان، سوالات بسیاری همچنان باقی مانده است.

نیویورک‌تایمز می‌گوید سازمان‌های اطلاعاتی غربی معتقدند که تعداد کشته‌شدگان، که ابتدا توسط حماس ۵۰۰ نفر اعلام شد و سپس به ۴۷۱ تن کاهش یافت، بسیار کمتر از این‌ها بوده است؛ اما هیچ عددی تاکنون تایید نشده است. خود بیمارستان به طور مستقیم مورد حمله قرار نگرفته است. هر چیزی که باعث انفجار شده، در واقع به حیاط بیمارستان، جایی که مردم برای ایمنی به آن پناه برده بودند و تعداد انگشت‌شماری ماشین پارک شده بود، برخورد کرده است.

علاوه بر این، حفره باقی مانده از برخورد ماده منفجره، نسبتا کوچک بوده است. واقعیتی که اسرائیل در استدلال‌هایش به آن اشاره کرده و گفته که هیچ یک از مهمات آن‌ها باعث انفجاری با این ابعاد نمی‌شود. حماس بقایای مهمات اسراییلی یا هیچ مدرک فیزیکی برای اثبات ادعای خود مبنی بر اینکه اسرائیل مسئول انفجار بوده، ارائه نکرده است.

ایالات متحده مقامات اطلاعاتی روز سه‌شنبه گفتند که آژانس‌های اطلاعاتی بر اساس ارزیابی‌هایشان روی این ویدئو به این نتیجه رسیده‌اند که موشک فلسطینی که از غزه پرتاب شده دچار «عیب فاجعه‌بار موتور» شده و به بیمارستان برخورد کرده است. یک مقام ارشد اطلاعاتی به نیویورک تایمز گفته که مقامات نمی‌توانند احتمال افشای اطلاعات جدیدی را که ارزیابی آن‌ها را تغییر دهد، رد کنند، اما تا این لحظه نسبت به نتیجه گیری خود بر اساس اسناد موجود، اطمینان کامل دارند.

سخنگوی دفتر مدیر اطلاعات ملی آمریکا در پاسخ به سوالی درباره یافته‌های نیویورک‌تایمز گفته که این روزنامه و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا تفسیر‌های متفاوتی از این ویدئو داشته‌اند.

تشخیص آنچه اتفاق افتاده پیچیده است، زیرا اسرائیل و حماس از زمان شروع جنگ به سوی یکدیگر شلیک کرده‌اند. اسرائیل بیش از ۸۰۰۰ موشک را به سمت غزه شلیک کرده و درگیری اخیر را به یک حمله وحشیانه تبدیل کرده است. بر اساس شواهد ویدئویی و صفحه رسمی فیسبوک این بیمارستان، سه روز قبل هم بیمارستان الاهلی غزه هدف قرار گرفته بود.

نیویورک تایمز می‌گوید راکت‌های فلسطینی در گذشته هم دچار اختلال شده‌اند و یک برآورد می‌گوید ۱۵ درصد موشک‌های پرتاب شده توسط گروه‌های شبه‌نظامی غزه با شکست مواجه می‌شوند. یک ساعت بعد از انفجار بیمارستان، جنگ اطلاعاتی آغاز شد. حماس بلافاصله اسرائیل را مقصر حمله هوایی دانست، در حالی که نیرو‌های دفاعی اسرائیل هر گونه مسئولیتی را رد کردند و مقصر آن را شکست موشک‌های فلسطینی خواندند.

ادعای اسرائیل در ماجرای بیمارستان الاهلی غزه چیست؟

مقامات اسرائیلی گزارشی از انفجار‌های خود در تاریخ ۱۸ اکتبر منتشر کردند. آن‌ها یک رکورد یک مکالمه را منتشر کردند و مدعی شدند مکالمه بین نیروهای حماس است که جهاد اسلامی را مسئول این انفجار می‌دانستند. اسرائیل به چندین سند دیگر هم استناد کرده و مدعی شده اسناد هنوز علنی نشده‌اند؛ از جمله گزارش فعالیت‌های نظامی، اطلاعات جمع‌آوری شده از سیستم‌های رادار، سایر رهگیری‌های صوتی و ویدئویی.

استناد اصلی مقامات اسرائیلی در مصاحبه‌های خود به ویدئوی الجزیره است. تصاویر ویدئویی الجزیره سه بار توسط نیرو‌های دفاعی اسرائیل در توئیتر به اشتراک گذاشته شده است. در این پست‌ها، ارتش اسرائیل شیء متحرک در هوا را «موشکی به سمت اسرائیل» خوانده که تقریباً همزمان با انفجار بیمارستان الاهلی «دچار اختلال و منفجر شده است». سخنگوی ارتش اسرائیل در مصاحبه با سی‌ان‌ان و بی‌بی‌سی گفته این موشک دچار نقص فنی شده و باعث انفجار در بیمارستان الاهلی شده است.

رسانه‌های متعددی این فیلم را به عنوان شاهدی بر اصابت موشک فلسطینی به بیمارستان باز نشر کرده‌اند. اما نیویورک تایمز به این نتیجه رسیده که موشک موجود در ویدئو اساسا نزدیک بیمارستان هم نبوده است این موشک از اسرائیل پرتاب شده، نه غزه، و به نظر می‌رسد در بالای مرز اسرائیل و غزه، حداقل دو مایل دورتر از بیمارستان، منفجر شده است.

یافته های جدید نیویورک تایمز از انفجار بیمارستان الاهلی چه می گوید؟

یافته های جدید نیویورک تایمز از انفجار بیمارستان الاهلی چه می گوید؟

ردیابی موشکی که به بیمارستان الاهلی غزه اصابت کرده است

نیویورک تایمز برای ردیابی شیء موجود در آسمان به سمت اسرائیل، فیلم الجزیره را با پنج ویدیوی دیگر که در همان زمان فیلم‌برداری شده‌اند، از جمله تصاویری از یک ایستگاه تلویزیونی اسرائیل، کانال ۱۲ و یک دوربین مداربسته در تل‌آویو، هماهنگ کرده است. این ویدئو‌های مختلف نمایی از موشک را از شمال، جنوب، شرق و غرب ارائه می‌کردند.

تایمز با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای برای مشخص کردن نقطه پرتاب در آن ویدئوها، به این نتیجه رسیده که این پرتابه از نزدیک شهر اسرائیلی «نهال اوز» کمی قبل از انفجار بیمارستان مرگبار به سمت غزه شلیک شده است. این یافته‌ها با نتیجه‌گیری برخی از محققان آنلاین مطابقت دارد.

علاوه بر این، ویدئو‌ها نشان می‌دهد که پرتابه موجود در تصاویر الجزیره پس از رگبار موشک‌های فلسطینی که مقامات اسرائیلی آن را عامل انفجار بیمارستان ارزیابی کردند، پرتاب شده است.

از ساعت ۱۸:۵۹ هفده اکتبر فیلم‌ها نشان می‌دهد که رگبار راکت‌های فلسطینی از دو موضع جنوب غربی و شمال غربی بیمارستان الاهلی شلیک می‌شود. شعله‌های موشک‌های فلسطینی در آسمان شب قابل مشاهده است، زیرا موتورها، آن‌ها را به سمت شمال شرقی به سمت اسرائیل می‌راند. بین آخرین موشک فلسطینی و انفجار بیمارستان بیش از ۲۵ ثانیه فاصله وجود دارد.

نیویورک تایمز می‌گوید نمی‌تواند به طور مستقل نوع پرتابه‌ای را که از اسرائیل شلیک شده را شناسایی کند، اگرچه از منطقه‌ای پرتاب شده که دارای سیستم دفاعی گنبد آهنین است. ارتش اسرائیل می‌گوید که رهگیر‌های گنبد آهنین را به سمت غزه شلیک نمی‌کند و در واقع موشکی که در این ویدئو دیده می‌شود ممکن است به داخل خاک غزه نرفته باشد. ارتش اسرائیل اعلام کرده است که گنبد آهنین در آن زمان و منطقه به هیچ رهگیری شلیک نکرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

19 − 13 =